残像ドミノ / ZanzōDomino

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残像ドミノ

残像ドミノは、儚さをテーマとしたインタラクティブな作品です。ドミノ型のデバイスを用いてドミノ倒しを行うことで、次々と倒れるドミノの軌跡上に光の残像を浮かび上がらせます。各ドミノには残像として提示される1文字を自由に設定でき、ドミノを並べることで文章の構築が可能です。一つずつ並べられたドミノの列は、転倒の瞬間に一瞬で一度きりのメッセージを提示します。

ZanzōDomino

The ZanzōDomino is an interactive artwork that reminds us of transience. Zanzō is a Japanese word meaning after-image. By playing dominoes with these domino-shaped devices, viewers can recognize after-images from lights on the tip of the falling dominoes. It is possible to set character data for each domino and compose a sentence by setting up the dominoes in a row. The dominoes are lined up carefully one by one and will display a message once briefly as they fall.

展示会のお知らせ – AZIMUTH: SOUND/IMAGE

西スコットランド大との協定締結に伴い,大学内にて共同展示を行います.ご興味のある方は足をお運びください.

AZIMUTH: SOUND/IMAGE

The exhibition explores the creative tension and interplay between Sound and Image. The works showcased engage with possible ways of narration whether guided or enhanced, altered or disrupted through the Sound/Image interface or explored solely through a sense of hearing or a sense of sight.

Curatorial team: Katarzyna Kosmala and Kumiko Kushiyama

Braille Pad Project

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点字Padプロジェクト

視覚障がい教育において、点字学習は基礎的な読み書きのコミュニケーション手段として重要な教育です。近年タブレット型の情報機器を取り入れた教育が普及されつつありますが、視覚障がい者にとって点字などの触覚提示教育と併用して使用することが難しいことに課題があります。そこで、本プロジェクトは触覚提示に乏しい既成のタブレット型ディバイスと点字を同時に使用できる、触って楽しい点字教育支援システムの開発をしました。この開発によりこれまでの点字学習を生かしながら情報機器を使用した学習を図り,点字を入り口としたアクセシブルな教育への関心を推進します。

まるちゃんのおさんぽ

NAKANISYNTH

プロジェクトメンバー:

首都大学東京システムデザイン研究科 | 串山 久美子, 馬場 晢晃, 渡辺 真太郎, 中西 恭介, 茂木 龍太, 兼松 祥央, ポール・ヘイメズ, 松岡 湧紀, 横溝 有希子, 須田 拓也, 韓 旭, 山口 晃人

筑波大学附属視覚特別支援学校 | 山口 崇

Braille Pad Project

In the education of visually-impaired people, learning Braille is an important facilitator of basic communication through reading and writing. In recent years, education that incorporates information through tablet devices has become increasingly popular, but is difficult to use in conjunction with tactile presentation, such as Braille for visually-impaired people. Therefore, this project is developing tactile Braille presentation delivered through everyday tablet devices as a fun way of supporting Braille education. Through the development of this system for learning Braille, we hope to promote an interest in increasing the accessibility of Braille education.

MARUCHAN’s Walk

NAKANISYNTH

Project members:

Tokyo Metropolitan University Graduate School of System Design | Kumiko KUSHIYAMA, Tetsuaki BABA, Shintaro WATANABE, Kyosuke NAKANISHI, Ryuta MOTEGI, Yoshihisa KANEMATSU, Paul HAIMES, Yuki MATSUOKA, Yukiko YOKOMIZO, Takuya SUDA, Xu HAN, Akirahito YAMAGUCHI

Special Needs Education School for the Visually Impaired, University of Tsukuba | Takashi YAMAGUCHI

未来シティのsheepsleep

首都大学東京・システムデザイン学部の串山久美子が実現を目指す“未来の枕”。この枕­は、各個人に合った睡眠をサポートしてくれる抱き枕。睡眠とは浅い眠りの「レム睡眠」­と深い眠りの「ノンレム睡眠」の繰り返しで構成されています。「レム睡眠」状態の時に­起きることで、疲労感や眠気が残らず、スッキリとした気持ちのよい目覚めとなる。この­“未来の枕”は、起床の鍵となるこの「レム睡眠」を狙って起床させてくれる。加速度セ­ンサで寝返りの振動を感知し、個々に違いのある「レム睡眠」と「ノンレム睡眠」の継続­時間を計測。このデータを元に、自分が起きたい時刻に一番近い「レム睡眠」時に光と音­の効果により目覚めさせてくれる。この技術により、日中の活動レベルを下げることなく­、効率よく仕事や家事に打ち込むことができる未来が訪れるだろう。

ビデオ:http://www.tv-tokyo.co.jp/miraicity/backnumber/044.html

ダンスパフォーマンスを拡張する装着式デバイスの開発

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近年様々なメディアでダンスが取り上げられており,そうした中で新たなダンスの表現が生まれてきている. ダンスと何かを組み合わせるものが多くその中で「LED」の衣装をまとったものがある.しかし,これらのシステムは楽曲や舞台の進行と同期して発行タイミングを合わせるものが多くシステムが大掛かりであると同時に演者光をコントロールることが困難である.そこで本研究では動きにあった光り方をするようなアルゴリズムを見つけその動きにあった光り方を提供可能なデバイスを提案する.

In recent years, dance has been featured in a variety of media, and as such, has led to new forms of dance. Amongst these new forms are combinations of dance and costumes that utilise digital technology such as LEDs. However, these systems do not synchronise easily with other aspects of dance performance, such as music and lighting. Therefore, in this research we propose to develop a device that utilises an algorithm that allows for a performance where lighting reacts to the performer’s movements.


Paper

Gocen

In both childhood and adulthood, training is necessary to read music scores, which sometimes makes music composition and performance difficult to learn and enjoy. In this research, we proposed a system that enables users to play their own handwritten musical notation by using our intuitive musical interface.

Since the 1960s, Optical Music Recognition (OMR) has become established in the field of printed scores. Recently, Yamamoto proposed an interactive musical system that directly utilizes printed music scores as an instrument using matching keypoints. However, little research on handwritten notation has been done, nor on interactive systems for OMR. Therefore we created a system that combines notating with performing in order to make music more intuitive as a way to assist those learning how to read and write musical scores.

ウェブサイト

Papers

  • Tetsuaki Baba, Yuya Kikukawa, Kumiko Kushiyama, Gocen: Appropriating Simplified Handwritten Notation as a Musical Interface, Journal of Asia Digital Art and Design Association, ADADA, Vol.18, No.1, 2014 [PDF]
  • 馬場哲晃,菊川裕也,串山久美子,青木允,簡易な手書き譜面を利用した演奏システム Gocen の設計,情報処理学会論文誌,一般社団法人情報処理学会,Vol.54, No.4, pp.1327–1337, 2013-4 [PDF]